Thursday 26 February 2015

Lettera da un figlio/Letter from a son...


Lorenzo wrote a letter to us. He asked that Ale could read it first. After reading it, I understood why.
Its content was interesting to me because I had to stop for a moment and think about a couple of things.
He was explaining to us his opinion structured in such a way, it would be hard not to consider his request.
Second, my son, who usually speaks Italian to us (only Italian!), decided to write his letter in English! A letter to his parents in English. I thought about it. That is part of the immigration process for sure! Not his, whom I no longer consider an immigrant, but mine!
 I defined it as my son's "emotive language". And that was English!
I could picture him very well while writing it during his recess at school.  He was by himself, thinking about something he really desires and focusing on a way to convince us to make him happy. His thoughts and his feelings, in English, without any concern to speak our shared language to fulfill the promise to keep speaking Italian, a rule we set  for them.
I laughed a lot because I was impressed of how clear is his opinion of us...I also smiled, glad to be able to understand my son even if in a different language than my mother tongue...

Lorenzo ci ha scritto una lettera. Ha chiesto ad Ale che la leggesse per primo. Dopo averla letta, ne ho compreso il motivo. 
Il contenuto era molto interessante per me dato che sono stata costretta a fermarmi un paio di volte per riflettere su un paio di cose.
Ci spiegava la sua opinione in un modo talmente meticoloso, che sarebbe difficile non considerare la sua richiesta.
Secondo, mio figlio, che di solito parla in italiano con noi (solo italiano!), aveva deciso di scrivere la sua lettera in inglese! Una lettera in inglese ai propri genitori. Ci ho pensato su. Fa parte del processo d'immigrazione, senza dubbio! Non il suo, dato che non posso considerarlo più un immigrato, ma il mio!
L'ho definito il "linguaggio delle emozioni" di mio figlio. Ed era inglese!
Riuscivo a immaginarlo benissimo durante la ricreazione. Da solo a pensare a qualcosa che davvero desidera e a concentrarsi sul modo per convincerci ad accontentarlo. I suoi pensieri e le sue emozioni in inglese, senza la preoccupazione di dover parlare la lingua che condividiamo per adempiere alla promessa di continuare a parlare italiano, regola che noi abbiamo stabilito per loro.
Ho riso un sacco, colpita dalla chiarezza dell'opinione che ha di noi...Ho anche sorriso, grata per essere stata in grado di comprendere mio figlio seppur in una linga diversa da quella natia...

Ecco la lettera...



"Dear Mom and Dad,
I am writing this letter to ask you: Will you get me a computer?

I don’t mean a tiny toy me and Maia have to share. I’m talking about a medium-sized work computer for me and me only. You might say “Oh honey, it costs too much money”. My solution, I’ll help pay for it (I don’t have enough money to buy it myself. If I had enough, I would buy it myself.)
You might also say “There are internet predators”. My solution, you guys taught me to not give away any information.
Another thing you might say is “What about viruses?” My solution, well, we’ll cross that bridge when and if we get there.

I would like a computer because:

-Mom rarely lets me use her computer. Even if I have a project.
-Maia hogs the white computer when she plays spies, family or school.
-I would like to download Minecraft PC (Personal computer)

Also, at this rate, I’ll be good with computers in 100 years. Plus, in about 6 years, all work will be done with computers.
Finally, if somebody hacks my account, they won’t find your bank account.
That’s why I want a computer!

Signed, Lorenzo (Your son)

PS. Please say yes.  "
 
Should we buy it?


"Cari Mamma e Papà,
vi scrivo questa lettera per chiedervi: mi comprereste un computer?

Non intendo uno di quei giocattolini che io e Maia dobbiamo condividere. Parlo di uno di media grandezza, da lavoro, per me e me solamente. Direte: "Oh tesoro, costa troppo!" La mia soluzione: pagherò (non ho abbastanza soldi per comprarlo da solo. Se li avessi, lo farei.)
 
Direte inoltre: "Ci sono predatori in Internet." La mia soluzione: ragazzi, mi avete insegnato a non fornire alcuna informazione.
Un'altra cosa alla quale potreste accennare" "Come la mettiamo con I virus?" Beh..la mia soluzione è che affronteremo il problema qualora dovessimo  arrivare a quel punto.

Vorrei un computer perché:

-Mamma di rado mi lascia usare il suo. Anche se ho un progetto.

-Maia monopolizza quello bianco quando gioca alle spie, alla famiglia, alla maestra.
-Mi piacerebbe scaricare Minecraft PC (Personal computer)

Inoltre, di questo passo, sarò bravo con il computer fra 100 anni. Inoltre, fra 6 anni circa, tutti I lavori verranno fatti al computer.
Infine, se un hacker entra nel mio profilo, non sarà in grado di trovare il tuo conto bancario.
Questo è il motivo per cui voglio un computer!

Firmato, Lorenzo (Vostro figlio)

PS. Per favore, dite di sì"


 
 

No comments:

Post a Comment